Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2024-03-19 07:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2012/01/20/en-forlisning-med-lyckligt-slut/

OSEVÄRDHETER

En förlisning med lyckligt slut

På en stenig strand på norra Fårö står resterna av ”Fortuna”, ett västtyskt fraktfartyg. För drygt fyrtio år sedan spolades hon upp på pallkanten under en höststorm. Nu tar havet fartyget tillbaka – bit efter bit.

Förlisningar är alltid spektakulära och ofta tragiska. Förra helgens katastrof i Italien med kryssningsfartyget ”Costa Concordia” är ett tydligt exempel. Lika dramatiskt, men i mindre skala, var det vid Norsholmen natten mellan den 27 och 28 oktober 1969. Kaptenen skulle söka lä i Ekeviken, men tog fel på fyren.

Vraket av ”Fortuna” för drygt 15 år sedan.

”Vi var på resa från Antwerpen till Örnsköldsvik med 315 ton kaustiksoda i fat och säckar då vi råkade ut för hårt väder. Det blåste c:a 10 beaufort (drygt 25 m/sek). Vid 2-tiden natten till tisdagen gick vi hårt på grund och då läget var mycket utsatt – sjön slog över förskeppet – sände vi upp nödraketer för att kalla på hjälp”, berättade befälhavaren, kapten Dieter Baschin, för Gotlands Allehanda.

De fem ombord var beredda att gå livbåten då flygvapnets helikopter från Visby nådde fram till haveristen strax före klockan sex på morgonen. Besättningen vinschades upp från akterdäck och flögs till Visby. På polisstationen i mottogs den med kaffe och bullar.

Gamla ”Fortuna”, byggd 1917, blev kvar på Fårös nordligaste udde. Undan för undan bröts hon sönder och ned av havet. När jag senast besökte platsen, för ungefär 15 år sedan, fanns för- och akterskeppet kvar. Nu lär bara förskeppet finns kvar ovanför vattnet. Övriga rester av vraket ligger i djupet nedanför pallkanten.

Resterna av sorteringsverket.

Så du får skynda dig om du ska hinna se något av ”Fortuna”. Skulle hon gått till botten helt, så är ändå inte promenaden ut på halvön bortkastad. Tvärtom! Här finns resterna av kalkbrytning, med egen järnväg, sorteringsverk och utskeppningshamn. Verksamheten pågick dock bara några få år på 1910-talet. Här finns gravområden från såväl forn- som medeltid. Här finns rara växter. Norsholmen är dessutom fågelskyddsområde och 15 mars–15 juli får man bara gå på markerade vägar.

Fakta/läs mer
Gotlands Allehanda den 29 oktober 1969: ”Helikopter räddade fem på haverist”.
”Industrilok på Öland & Gotland”, SJK Småbaneavdelning, 1983.
Sajten tugboatlars.se.