Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet
Annons Innehåll från Mercedes-Benz

Biljättens plan: Prestanda, lyx – och lägre CO2-utsläpp

Går det att kombinera prestanda och lyx med låga CO2-utsläpp?

Ola Källenius, Mercedes-Benz svenske koncernchef, hävdar att det är fullt möjligt. Han lyfter den kommande eldrivna Mercedes-Benz EQS som ett exempel.

– Den bilen visar vad vi på Mercedes menar när vi pratar om perfektion, säger han.

EXTERN LÄNK: Upptäck Mercedes-Benz EQS här!

Att vara framgångsrik i omställningen från produktion av fossildrivna bilar till elektriska är en ödesfråga för alla aktörer inom fordonsindustrin. Mercedes-Benz satsar motsvarande 100 miljarder kronor på elektrifiering de kommande åren.

– Som ett företag grundat av ingenjörer är vi övertygade om att teknologin kan hjälpa oss att skapa en bättre framtid. Vår väg till hållbar mobilitet är innovation i ett holistiskt perspektiv längs hela värdekedjan, säger Ola Källenius.

Alla delar omfattas

Alla delar omfattas i utvecklingsarbetet. Bilarna måste produceras, köras, laddas och återvinnas på ett hållbart sätt, utan att kompromissa med begreppet ”perfektion” som varit Mercedes-Benz signum sedan Carl Benz och Gottlieb Daimler uppfann bilen för 134 år sedan.

– Vårt varumärke förknippas med våra traditionella kärnvärden som enastående hantverksskicklighet, estetik, design, komfort, säkerhet, innovation och teknik. Men nya värden tillkommer och får större betydelse, bland dem finns digitalisering, uppkoppling, samhällsansvar och hållbarhet, konstaterar Källenius.

Alla fabriker blir CO2-neutrala

Daimler AG arbetar mot en lägre klimatpåverkan och hållbarhet är ett område som är av största prioritet. Ett exempel är den nybyggda Factory 56 i Sindelfingen i Tyskland som är CO2-neutral och på ett helt nytt sätt maximerar flexibilitet, effektivitet, digitalisering och hållbarhet. Factory 56 är förebilden för Mercedes-Benz produktion globalt, och redan om ett par år kommer alla fabriker i Europa att vara CO2-neutrala.

Ett annat exempel är elektrifieringen av personbilsflottan. Redan till nästa år räknar Mercedes med att ha tio olika elbilar och ett 50-tal laddhybrider i utbudet.

Nu till sommaren anländer en av de klarast lysande stjärnorna i den utvecklingen – helelektriska Mercedes EQS som tydligt bevisar att det går att kombinera prestanda och lyx med låga CO2-utsläpp.

– Den här bilen visar vad vi på Mercedes menar när vi pratar om perfektion, säger Ola Källenius.

Räckvidd på 70 mil

EQS är en eldriven lyxsedan i S-Klass-familjen som får en räckvidd upp till 70 mil och en teknik som gör att den går att snabbladda upp till 80 procent på bara 20 minuter.

Modellen blir först med att byggas på Mercedes-Benz nya elbilsplattform EVA (Electric Vehicle Architecture) för eldrivna bilar i de större klasserna. Mindre och mellanstora modeller byggs på elbilsplattformen MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture).

De nya plattformarna är helt moduluppbyggda och skalbara. Det går att snabbt ändra spårvidd, hjulbas, batterier, markfrigång med mera – något som är nödvändigt för att snabbt kunna utveckla och producera nya modeller med eldrift.

Britta Seger, styrelseledamot Daimler AG.

Även Mercedes alla leverantörer och partners inkluderas i nya strategin. Transparens är ett viktigt ledord och därför används programmet CDP (Climate Change Program) för att få en neutral bedömning av hela försörjningskedjans miljöpåverkan.

Ola Källenius är övertygad om att det krävs samarbeten bortom vanliga gränser för att åstadkomma de resultat som krävs.

– Omvandlingen till en hållbar mobilitet kommer bara lyckas om bilindustrin, energileverantörer och politiker arbetar tillsammans. Det krävs massiva investeringar och konkreta åtgärder långt bortom bilsektorn.

– Vi anser EQS vara vår milstolpe i planen mot en koldioxidfri bilflotta. Vi kommer fullfölja vår del av ”Paris Climate Agreement” och de facto tidigare än vad EU kräver. Vårt mål är ha en så låg miljöpåverkan som möjligt. Meddelar Britta Seger, styrelseledamot Daimler AG, på EQS Premiären.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Mercedes-Benz hållbarhets arbete här:

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens Nyheter.