Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2024-04-27 00:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/debatt/modeforetag-vilseleder-med-urvattnad-hallbarhetsmarkning/

DN DEBATT

DN Debatt. ”Modeföretag vilseleder med urvattnad hållbarhetsmärkning”

De stora mängder kläder som fast fashion industrin omsätter har lett till branschens satsning på återvinning som en del i sitt hållbarhetsarbete. De miljömässiga konsekvenserna av denna storskaliga återvinningsindustri är inte kartlagda men innebär en stor mängd transporter, skriver artikelförfattarna.
Foto: Jessica Gow/TT

DN DEBATT 22/10. Konsumenter vilseleds att köpa så kallad fast fashion i tron att dessa kläder ändå är hållbara. Men märkningarna är urvattnade och principerna bakom är inte hållbara. För att göra det möjligt för modeföretag att konkurrera på lika villkor vad gäller hållbarhet krävs nu ett stramare regelverk, skriver forskaren Cecilia Solér och modeföreträdarna Johan Graffner och Sandya Lang.

DIGITAL PRENUMERATION

Läs gratis till midsommar!

Ingen bindningstid. Alla artiklar på DN.se ingår. Dessutom: Expressen, Privata Affärer och över 40 lokala nyhetssajter! Gratis till 22 juni 2024, sen halva priset i ett helt år (endast 99 kr/mån). Därefter ord. pris 199 kr/mån.

  • Alla artiklar på DN.se och i DN-appen
  • Obegränsad tillgång till Expressen.se, samt e-tidningen och all livesport

  • Över 40 lokala nyhetssajter – från Sydsvenskan i söder till Östersunds-Posten i norr
  • Ekonomi- och börsnyheter online med Privata Affärer och Marknadsnytt – en del av Dagens industri
  • Magasinappen Arcy med över 100 magasin digitalt
  • Dessutom alla artiklar på amelia.se, teknikensvarld.se, mama.se, skonahem.se, alltomresor.se, levaochbo.se, alltommat.se och halsoliv.se
  • Samma inlogg överallt. Ingen bindningstid.

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.