Nudge, beteendeekonomi och beteendedesign. Begreppen syns då och då – inte minst efter att Richard Thaler tilldelades ekonomipriset 2017.
Men vad innebär de? Hur används de av företag som vill påverka oss – och hur kan vi använda oss av kunskapen om dessa begrepp för att förbättra vår egen vardag?
DN har pratat med forskare och experter på området.
DIGITAL PRENUMERATION
Läs gratis till midsommar!
Ingen bindningstid. Alla artiklar på DN.se ingår. Dessutom: Expressen, Privata Affärer och över 40 lokala nyhetssajter! Gratis till 22 juni 2024, sen halva priset i ett helt år (endast 99 kr/mån). Därefter ord. pris 199 kr/mån.
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.