Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2024-04-24 15:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/svenskt-bolag-ska-radda-mat-fran-att-slangas-i-london/

EKONOMI

Svenskt bolag ska rädda mat från att slängas i London

Med Karmas app kan användarna leta upp restauranger, kaféer och butiker som säljer ut överbliven mat till halva priset.
Foto: Jenny Leyman

I Sverige har de nått en kvarts miljon användare på bara drygt ett år och räddat över 200.000 måltider. Nu tar det svenska uppstartsbolaget Karma steget in på marknaden i London med sin app för att rädda överbliven mat från restauranger och kaféer.

Ett 50-tal Londonrestauranger finns med från start när Karma idag lanserar sin maträddar-tjänst i den brittiska huvudstaden. Svenskägda prestigerestaurangen Aquavit och det vegetariska kaféet i Hennes & Mauritz konceptbutik Arket är ett par av de mer kända exemplen.

Karma har vuxit snabbt i Sverige och har i dag cirka tusen butiker, restauranger och kaféer anslutna till tjänsten. Under det första året räddades 55 ton mat, enligt bolagets egna uppgifter. Mat som annars skulle ha slängts.

– I början fick vi springa runt och fråga om restauranger ville vara med, men nu har vi ett tiotal som hör av sig till oss varje vecka, säger Karmas vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Läs mer: Miljonsatsning ska rädda mat från att slängas

I somras tog de in nytt kapital för att kunna växa snabbare och etablera sig utomlands. Att det blev London var rätt naturligt, enligt honom.

– Britterna är väldigt duktiga på att använda och betala via sina mobiler, så hela konceptet att köpa mat via mobilen var redan etablerat där. Sedan har det ju varit högre trösklar att komma som svenskt bolag och säga "var med i vår plattform", förklarar han.

Hjalmar Ståhlberg Nordegren är vd på maträddarbolaget Karma.
Foto: Jenny Leyman

Köparna betalar som mest hälften av det ordinarie priset för maten de köper via Karmas app. För butiker och restauranger är vinsten att de får betalt för något som de annars hade slängt, medan Karma tar i genomsnitt 25 procent av intäkten som då skapas.

– Det blir lite under hälften kvar för dem som säljer maten, men samtidigt innebär det att de får betalt för någonting som annars hade varit värt noll, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Läs mer: Ica-kunder ska rädda mat från soptunnan med ny app

Dessutom är de med och räddar mat som annars skulle ha slängts, något som investeraren Norrsken Foundation fokuserar på. Matsvinn är nämligen en del av de 17 FN-målen i Agenda 2030, som världens länder enats om för att skapa en mer hållbar utveckling i världen.

Därför är målet för Karma att fortsätta växa internationellt. Om lanseringen i London går bra räknar Hjalmar Ståhlberg Nordegren med att kunna öppna i fler länder redan senare i år.

– Vi tittar redan på en massa olika platser, både i Europa och USA. Men allt beror på hur bra London går. Vi lär oss mycket därifrån om hur vi ska expandera, säger han.

Karma har grundats av vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren, produktchef Ludvig Berling, operativ chef Elsa Bernadotte och teknikchef Mattis Larsson.

Om.DN Global utveckling

Denna artikel publiceras på DN Global utveckling, en temasajt om FN:s nya hållbara utvecklingsmål som syftar till att skynda på den den globala utvecklingen i världen. Fler artiklar från DN Global utveckling hittar du här. Du kan också läsa mer om satsningen här. Redaktionen för DN Global utveckling nås på globalutveckling@dn.se om du vill skicka nyhetstips eller inbjudningar till seminarier.

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt

Bild 1 av 2
Foto: Jenny Leyman
Bild 2 av 2
Foto: Jenny Leyman