När Trafikverket nyligen presenterade vad det kostar för samhället att investera i höghastighetsjärnvägar i Sverige förleddes många tro att det är så mycket det kostar.
– Men det har inget med en verklig budget att göra, utan bygger på en teoretisk modell utan vetenskaplig grund som borde skrotas, säger Björn Carlsson, en av Sveriges få experter på området utanför Trafikverket.
DIGITAL PRENUMERATION
Läs gratis till midsommar!
Ingen bindningstid. Alla artiklar på DN.se ingår. Dessutom: Expressen, Privata Affärer och över 40 lokala nyhetssajter! Gratis till 22 juni 2024, sen halva priset i ett helt år (endast 99 kr/mån). Därefter ord. pris 199 kr/mån.
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.