Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2024-04-24 22:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/influerarnas-reklam-for-diktaturerna-far-hard-kritik/

KULTUR

Influerarnas reklam för diktaturerna får hård kritik

Modellen Elsa Hosk, som har nära sex miljoner följare på Instagram, har gjort reklam för en musikfestival i Riyadh, Saudiarabiens huvudstad.
Foto: Piero Oliosi/TT

Soldränkta stränder och lyxigt festliv – det är bilden några av Sveriges mäktigaste influerare ger av länder som Saudiarabien och Förenade arabemiraten. I de sponsrade Instagraminläggen nämns inget om förtrycket i de ökända diktaturerna. Men deras inlägg möter hård kritik.

DIGITAL PRENUMERATION

Läs gratis till midsommar!

Ingen bindningstid. Alla artiklar på DN.se ingår. Dessutom: Expressen, Privata Affärer och över 40 lokala nyhetssajter! Gratis till 22 juni 2024, sen halva priset i ett helt år (endast 99 kr/mån). Därefter ord. pris 199 kr/mån.

  • Alla artiklar på DN.se och i DN-appen
  • Obegränsad tillgång till Expressen.se, samt e-tidningen och all livesport

  • Över 40 lokala nyhetssajter – från Sydsvenskan i söder till Östersunds-Posten i norr
  • Ekonomi- och börsnyheter online med Privata Affärer och Marknadsnytt – en del av Dagens industri
  • Magasinappen Arcy med över 100 magasin digitalt
  • Dessutom alla artiklar på amelia.se, teknikensvarld.se, mama.se, skonahem.se, alltomresor.se, levaochbo.se, alltommat.se och halsoliv.se
  • Samma inlogg överallt. Ingen bindningstid.

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.